Gemensam träning på "fritiden"

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
17 okt 2014 13:31 #2189 av Johan I
Gemensam träning på "fritiden" skapades av Johan I
Jag tänkte att vi kunde ha en ny tråd där vi samlar inviter och förslag på gemensam träning utanför våra vanliga träningstider. Skall någon kanske till Kvarntorp och ta sig an trappan, åka iväg till Ånnaboda för att springa på Bergslagsleden, ta ett pass i något motionsspår, springa några varv på GIH eller i hallen, vill ha sällskap på något långpass, eller vad som helst annat, så kan man skriva det här.

Meddela i tråden vad ni har tänkt er för något och vad som ev. krävs för att deltaga. Det behöver inte bli av träningsdag-dignitet utan det kan lika gärna alltså vara något betydligt mindre och mer spontant. Det är förstås bra om man med några dagars förväg kan annonsera om att man skall ut på något, men man kan lika gärna lämna en blänkare här om att man drar ut om några timmar och om någon vill hänga på, "var här då", så springer vi.

Kan ju börja själv med att det ryktas om att jag, Maria Eri, Maria Eng och Marie M skall iväg till Ånnaboda/Kilsbergen på söndag, 19 okt, för något sorts backpass. Maria Eri kommer berätta mer om det, inom kort.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
17 okt 2014 13:57 #2190 av Maria Eri
Svar från Maria Eri i ämnet Gemensam träning på "fritiden"
Inom kort...det är nu det!
Härlig rubrik på tråden Johan!
På söndag tänkte jag och Johan, M Engström och Marie Materne åka upp till Ånnaboda och köra ngn form av backpass.
Vi har bestämt att alla ska få äta frukost i lugn och ro. Så förmodligen lite senare förlagd förmiddags träning.
Vi tänkte utgå/träffas från/vid parkeringen i Ånnaboda(nere vid vägen).
Vi åker två bilar så plats finnes, det är bara att hänga på, annars ses vi på plats!
Återkommer om exakt tid i tråden imorgon lördag.
//Maria

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
18 okt 2014 19:41 #2191 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Gemensam träning på "fritiden"
Vi har tyvärr inte ännu bestämt någon tid, men ifall någon är intresserad och kan ta en tid med kort varsel, kanske så sent som i imorgon bitti, så skriv här på forumet eller kontakta oss på något sätt snarast.

Mer
18 okt 2014 21:26 #2192 av Maria Eng
Svar från Maria Eng i ämnet Gemensam träning på "fritiden"
Vi planerar att åka från stan vid 10 i morgon söndag. Det blir en hundpromenad runt sjön innan vi startar träningspasset. Så ni som inte har hund får lite sovmorgon. ;)

Hör av er om ni vill åka med i bilen, 073-5282346(Maria Eng).

//Maria Engström

Mer
20 okt 2014 10:23 #2193 av Maria Eri
Svar från Maria Eri i ämnet Gemensam träning på "fritiden"
En lyckad dag!
Först en promenad med hundarna Truls (Maria Eng's Jackrussel hane 12,5 år) och Boris (Storpudel hane 9 år) runt Ånnabodasjön.
Sedan lite diskussioner om vilken backe vi skulle träna i. På Maria Eng's inrådan :cheer: blev det Storstenshöjden.
Sagt och gjort...vi värmde upp med jogg mot backen. Väl där så beslutade vi "tre vändor upp och ner"!
Vi höll alla fyra vår egen fart(Johan I, Marie M, Maria Eng, Maria Eri), efteråt var vi trötta men överens om att det blir fler gånger.
Vi pratade om att försöka hålla i sådan här träning 1-2 ggr/månad. Någon form av utmaningsträning där vi gör det tillsammans. Vore kul om fler kunde hänga på/komma med initiativ!
//Maria Eri

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
20 jun 2015 12:58 #2308 av Johan I
Dags att återuppliva denna tråd. Imorgon, söndag den 21 juni, skall vi nämligen ut på äventyr i Ånnaboda. Just nu verkar det vara jag, Maria, Roland och Renny som hänger på. Det som gäller är kl. 11 vid parkeringen intill skidstadion, eller raststugan. Så, nu är det dags att snöra på sig skorna och vakna ombytt och klar tidigt imorgon. Meddela gärna ifall ni skall med. Det går även vid Facebook, men ni kan även bara dyka upp.

Tanken är att vi skall försöka köra omkring 1,5-2 timmar lugnt och upptäcka något fint spår eller någon led. Renny har bra koll på området och lär väl agera lite guide.

Välkomna!

Mer
20 jun 2015 14:32 #2309 av Helene N
Svar från Helene N i ämnet Gemensam träning på "fritiden"
Så trevligt ert äventyr imorgon låter! Berätta gärna hur det gick efteråt. Jag hade ett kul "äventyr" idag - har sedan tre veckor börjat jogga igen efter min stressfraktur i foten och får nu springa i distansfart varannan dag. Idag hade jag fått lov att öka till 35 min, så jag har faktiskt sprungit 7 km idag utan smärta!!! Fantastiskt!!!

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
20 jun 2015 22:01 #2310 av Johan I
Jarå, det skall vi! En hel del som sker via Facebook, och tydligen blir vi en liten grupp, så det var rätt bra intresse.

Kul att du är igång igen! En bit kvar till tävlingsformen kan jag tänka mig, men framsteg är det ju helt klart. Skönt!

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
21 jun 2015 19:05 - 21 jun 2015 19:10 #2314 av Johan I
Det blev en fin runda med Renny som guide. Vi blev 7 st IF Startare som deltog och vi startade med en svårsprungen väg via Göljestigen mot Tomasboda. Efter drygt 1 timmas löpning var vi framme. Där finns Kilsbergsstugan och även en brunn med drickbart vatten, så vi stannade där några minuter. De flesta av oss sprang dock med ryggsäck eller vätskebälte. För egen del så hade jag inget med mig och bestämde mig för att träna lite på att inte inta någon vätska eller energi under passet. Det var rätt varmt och svettigt till Tomasboda, men efter det så blev det lite svalare och överlag så fick jag inga större svackor, trots fortsatt lite förkylningskänningar.

Vi tog en annan väg från Tomasboda och kom in på ett mountainbikespår (svart 2 och 8 ) och följde även något som kallas Vinterleden. Sen följde vi Bergslagsleden tillbaka mot Ånnaboda. Det blev ett riktigt trevligt och fint pass med många höjdmeter och flera fina stigar och spår. Tuffast var det nog första halvan, men även på tillbakavägen så dök det upp en och annan backe. Det var väldigt trevligt och kul, och vi höll ihop gruppen bra. Stundvis så stannade vi till för vätska eller att samla ihop alla, så det var ingen som hamnade helt på efterkälken. När vi väl sprang så hade vi oftast omkring 5-5:30 min/km och ibland lite snabbare om det var lättlöpt. Flera partier var dock tekniska, så det gick betydligt långsammare då. Sen stannade vi och gick även några kortare bitar, så totalt blev det 2:32:43 och 24,5 km. Tiden exkluderar dock några stopp. Totalt var vi nästan ute 3 timmar med stoppen. Efteråt så tog vi oss ned till Ånnabodasjön och tog ett snabbt dopp. Det var verkligen inte varmt om man säger så! Ingen direkt bra badsäsong än så länge i år.

Vi skall försöka få till några fler gemensamma pass under sommaren, så är det fler som vill haka på så är det bara att hålla koll här eller på Facebook. Ni får förstås gärna komma med egna förslag och inbjudningar också. Kommande veckor är det dock Silverleden (27 juni) och Viby Marathon (4 juli), så några mastodontpass eller tekniskt krävande pass, lär nog några av oss som var med idag hoppa över.
Bilagor:
Last edit: 21 jun 2015 19:10 by Johan I.

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
14 jul 2015 23:15 - 14 jul 2015 23:30 #2327 av Johan I
Då var ännu ett gemensamt pass avklarat. Tyvärr hann jag inte avisera för det här på forumet innan, men det är en hel del diskussioner och inbjudningar via Facebook. Själv är jag inte med, men många i klubben är det. Denna gång blev vi 6 st och vi samlades vid Ramsjön, tidigt! Närmare bestämt kl. 10... Tiinas idé var kl. 9, sen kompromissa de (utan mig) till kl. 10, och sen slutade det med att Tiina inte ens kunde vara med, tyvärr p.g.a. skada. Egentligen är det ju kl. 11 som gäller annars, men det fick gå för denna gång. Vi skulle från Ramsjön följa Bergslagsleden mot Mogetorp för att sedan ta oss vidare tillbaka mot Ramsjön, via Bergslagsleden och Rusakulan. Denna gång var inte Renny med, men Roland var med och han hade sprungit sträckan tidigare och hade koll på läget. Det är även rätt bra skyltat längs leden, så att hitta var inga större problem. Vi höll dock ihop hela tiden och hade ett ganska bra flyt, med färre stopp än förra gången. Kom någon bakom en bit eller det var något tuffare parti så tog vi det lite lugnare eller stannade en kort stund. Flugorna var dock snabba på att flyga på oss om vi stod för länge. Det blev många höjdmeter för oss tre som valde att ta vägen via Rusakulan tillbaka. Några tog i stället grusvägen. Även den är kuperad men det blir några km kortare. Alla verkade nöjda med passet efteråt och de flesta av oss badade i Ramsjön. Några hade bråttom hem.

Totalt ca 25,9 km på 2:40:28 om man tar bort stoppen och 3:06:06 med stoppen. Det blev rätt svettigt mot slutet på grusvägarna tillbaka från Rusakulan. Vi var ganska tömda när vi kom fram, så det gick åt mycket vätska för att återhämta oss. Efteråt åt jag och Maria mat på tågexpressen (resturangvagn) vid Pershyttan. Gott och välbehövligt!

När nästa gång blir är lite ovisst. Kanske blir någon mindre grupp. Tävlingssäsongen börjar ju för fullt när augusti börjar, så att då även hinna med något sånt här på helgen blir kanske svårt för de flesta som tävlar. Träna skall man väl göra ändå dock. Kanske får vi försöka få till något pass på någon vardagskväll. Om ni är intresserade, så håll utkik här eller på Facebook. Mest aktivitet är det just nu på FB.
Bilagor:
Last edit: 14 jul 2015 23:30 by Johan I.

Sidan laddades på: 0.972 sekunder