Långpass på Bergslagsleden?!

• Renny R
  • Författare till inlägg
  • Fräsch Forummedlem
  • Fräsch Forummedlem
Mer
12 maj 2014 20:28 - 29 maj 2014 10:49 #1927 av Renny R
Långpass på Bergslagsleden?! skapades av Renny R
Hej Startare!

Tänkte lägga in en stänkare om eventuella möjliga långpass framöver med ett litet mer naturinspirerat tema! Som ni kanske vet så bor vi nära Kilsbergen som erbjuder fina vandringsleder och bitvis vacker och kuperad terräng. Vet inte hur många som tänkt ge sig på utmaningar som "Kilsbergen trailrun" och "Lidingöloppet" och skulle behöva lite terränglöpning inför detta?

Hur som helst för er som är intresserade så tänkte jag och Stefan springa under Stockholm marathonhelgen, dvs den 31 maj.
planen är att starta i Mogetorp och följa bergslagsleden till Ånnaboda. Jag och Bosse sprang denna sträcka förra året och tar man det i lagom tempo så tar det ca 3 timmar (6-7 min/km). Väl framme i Ånnaboda kan man duscha / bada och äta.

Så prova på lite stärkande terränglöpning - betydligt skonsammare än vad det låter! Släng in en notis här eller säg till på träningen om ni är intresserade!

Plan för lördag 31 maj: Avfärd 8.15 Örebro till Ånnaboda 2 bilar, vi är 3 personer just nu
ring mig om ni vill med på 0737236828 så vi kan planera transport

//Renny
Last edit: 29 maj 2014 10:49 by Renny R.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
13 maj 2014 19:19 #1929 av Roland E
Svar från Roland E i ämnet Långpass på Bergslagsleden?!
Hej på dig Renny eller är det Ronny?
Det hade varit jätte kul med en dag i Kilsbergen men som du vet så är jag i huvudstaden :( och ska försöka bemästra asfalten :unsure: . Men vi kan kanske åka dit i höst med för att ladda inför kilsbergs-leden. Om ni åker så kommer ni att få en fin upplevelse med vacker natur och fina vyer B) .
Med vänlig hälsning
Roland

Mer
14 maj 2014 08:04 #1930 av Tiina L
Svar från Tiina L i ämnet Långpass på Bergslagsleden?!
Hej Renny!

Vilket bra initiativ! Sthlm för mig också den helgen. Men precis som Roland är jag sugen på att köra längre fram på sommaren/hösten. Just såna här turer är jag verkligen superpepp på!

Ha det bra & njut av turen!

Mer
15 maj 2014 12:13 - 15 maj 2014 12:14 #1937 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Långpass på Bergslagsleden?!
Bra initiativ. ÖAIK har gjort en liknande grej och gör det då och då också verkar det som.
Här finns deras tråd:
www.orebroaik.se/index.php/forum/traning/9875-langpass-terrang

Info om Bergslagsleden och dess etapper:
www.regionorebro.se/blameny/naturfriluft...ec17014d8000383.html

Jag är intresserad av att vara med men det är inte säkert att det blir till Stockholm Marathon helgen. Vill ju bland annat se just Stockholm Marathon på TV. Kan vi inte få till några gångers pass i Ånnaboda-trakten under sommaren då det ändå är tävlingsuppehåll?
Last edit: 15 maj 2014 12:14 by Johan I.

• Renny R
  • Författare till inlägg
  • Fräsch Forummedlem
  • Fräsch Forummedlem
Mer
15 maj 2014 21:35 #1944 av Renny R
Svar från Renny R i ämnet Långpass på Bergslagsleden?!
Vilken fin respons, det verkar hoppfullt det här :cheer:

Anledningen till Stockholm marathon helgen är delvis för att det är en av få helgen före midsommar som är aktuellt (för min del), sedan när så många startare ska genomföra detta så får man se till att sympatispringa lite...

Förslag på datum framöver;
22 juni (måste se till att fira av midsommar) ; Favorit i repris Mogetorp - Ånnaboda?
6 juli (alternativt 5:e) ; Ramsjön - Mogetorp - tillbaka via Rusakulan/grusvägar till ramsjön
12 juli ; söderöver Ånnaboda - > Suttarboda -> liten rundslinga mot Leken och tillbaka Ånnaboda
19 juli ; Mogetorp -> Digerberget - Rundslinga tillbaka till Mogetorp. alt Digerberget - Mogetorp -> tillbaka
ev 26 juli ; ?
2 aug (AXA fjällhalvmara för er som vill haka på? ) fjallmaraton.se/anmalan/halvmaraton/

Ånnaboda är en bra slutdestination pga av möjligheter till dusch och att det ligger nära Örebro. "Ramsjön" är en natursjön badplats, Mogetorp ligger egentligen bara bra till om man vill lämna/hämta en bil, finns badplats några km ifrån. Jag kan tänkta mig springa lite här och där om ni har andra förslag, detta upplägg är dock med flit valt för att det sträcker sig stora delar av "Bergslagsleden Ultra" och att jag vandrat/sprungit i dessa områden en del.

• Renny R
  • Författare till inlägg
  • Fräsch Forummedlem
  • Fräsch Forummedlem
Mer
29 maj 2014 10:53 #1971 av Renny R
Inför lördag 31 maj, vi tänkte åka från örebro senast 8:15 med 2 bilar, just nu är vi tre personer så om ni vill med meddela/ring mig på 0737236828 så vi kan fixa med transport.

//Renny

Mer
02 jun 2014 14:30 #1978 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Långpass på Bergslagsleden?!
Var är alla filmer, bilder och reportage från långpasset?! :) Kom igen nu Renny!

• Renny R
  • Författare till inlägg
  • Fräsch Forummedlem
  • Fräsch Forummedlem
Mer
08 jun 2014 21:15 #1981 av Renny R
Hej!

Det blev ett litet mindre långpass den 31 maj, ett sent avhopp resulterade i endast en bil så vi valde att ta en tur från ånnaboda till suttarboda och tillbaka på den blå rundslingan, samma spår som kilsbergen trailrun. Pga av denna förkortning av turen med ca 10 km så gick vi in hårt på att ta oss upp för storstenshöjden löpande :cheer: , medeltempo hamnade runt ca 6:30

Det var även första gången jag sprang i denna riktning och kan meddela att etappen bitvis är mycket krävande med sten och rötter men även en stor del fina skogsstigar och fin variation på vegetation. Ger man sig ut här skulle man kunna förlänga turen med att fortsätta förbi sånnaboda mot garphyttans nationalpark fortsätta runt och ta en av stigarna tillbaka till suttarboda och sedan avsluta med den blå rundslingan hem. www.regionorebro.se/download/18.3721268e...oda+-+Suttarboda.pdf

Tillbaka till schemat, är någon sugen att hänga på nästa runda? (22 juni ? )

Mer
16 jun 2014 19:21 #1991 av Tiina L
Jag vill gärna hänga på!

Mer
18 jun 2014 15:28 #1996 av Marie D
Svar från Marie D i ämnet Långpass på Bergslagsleden?!
Trevligt initiativ!
Jag är gärna med på Långpass längs Bergslagsleden, dock är jag i Dalarna den 22 juni, så det lär få bli vid ett senare tillfälle.

• Renny R
  • Författare till inlägg
  • Fräsch Forummedlem
  • Fräsch Forummedlem
Mer
19 jun 2014 21:54 #1999 av Renny R
Hej Startare!!

Planer för helgen; Just nu är vi 2 personer (Tiina & jag) och vi har valt att springa på Lördag den 21 Juni istället.
Vi kommer ta 2 bilar och samlas i Ånnaboda kl 08:40 för att sedan ta oss med den andra bilen till Mogetorp.

Etapplängd: ca 24 km - med varierad, kuperad och finfin terräng, vid fint väder avslutas turen med bad och lunch uppe i Ånnaboda.
Tempo: Efter dagsform och den långsammaste löparen (har inte skrivit så mycket om detta tidigare men för min del behöver det inte gå särskilt fort så att inte folk avskräcks pga av detta) - troligtvis ca 2 h 45 min löpning

//Renny , (0737236828)

Mer
26 jun 2014 08:04 #2022 av Tiina L
Några sena små rader om lördagens pass...

Jag och Renny möttes upp i Ånnaboda och samåkte sen till Mogetorp. Där började äventyret! En underbar löptur i lagom prattempo (ok, kanske inte i de tuffaste backarna) gick genom växlande landskap. Temperaturen var precis lagom löparvänlig och terrängen rolig att springa i. En hel del stigningar och nedförsbackar av varierande slag gjorde att det kändes gött i benen väl i mål. Kände mig riktigt glad och nöjd efter passet, ffa att backträningen kom med på köpet, perfekt inför LL!

Enl klocka blev distansen 23,97 km och tiden 2 h 48 min och 58 s =7.03 min/km i snitt. Då stannades klockan inte vid kortare stopp (ex knyta skosnören, prata med en dam om utsikten, beundra utsikten...:)).

Väl framme i Ånnaboda trotsade vi det svala vädret och tog ett dopp i sjön, vilket vi tänkte var bra för återhämtningen! Vaderna pulserade skönt i det svala vattnet. Sen åt vi medhavd matsäck och kände oss nöjda med en härlig midsommar(förmid)dag!

Du får gärna tillägga din syn Renny! Och ska vi köra nåt 19 el 20/7? Alla är välkomna att joina. Det rekommenderas varmt!

• Renny R
  • Författare till inlägg
  • Fräsch Forummedlem
  • Fräsch Forummedlem
Mer
29 jun 2014 20:39 #2036 av Renny R
Inget mer att tillägga förutom att det var ett väldigt behagligt långpass! Ser fram emot nästa!

19 juil funkar finfint för mig också,
om någon är sugen redan den 6 juli kan jag tänka mig en runda redan då?

vad hur när kan vi ta när det närmar sig, nu på tisdag 1 juli är det orientering ( www.okmilan.org/ ) om någon vill haka på? jag har bil och ska dit... man kan hyra alla attiraljer på plats och de har allt från nybörjarbanor till 7km svår orientering.

//Renny

Mer
02 jul 2014 19:08 #2040 av Roland E
Hejsan!
Jag ska köra ett långpass söndagen den 6/7 kan det vara något att dra upp till dom blå bergen? :cheer:
Jag börjar såsmåningom att komma till bakas till verkligheten nu efter helgens bravader. :dry:
Hör av dig Renny om det vore något för annars drar jag ut på landsvägen och skapar trafik fara,,,,,, :silly:
Med vänlig hälsning
Roland

Mer
03 jul 2014 15:05 #2042 av Tiina L
Sjukt bra jobbat Roland! Var spännande att läsa om dina bravader! Kan tyvärr inte 6/7. Och Renny -kan du 20/7 istället för 19/7?

Mer
04 jul 2014 19:42 #2048 av Roland E
Tjo ho! Då var det bestämt att det blir ett pass i dom så kallade blå bergen. Vi startar kl.12,00 vid ramsjön följer bergslagsleden till mogetorp och till rusakulan och sedan tar vi grusvägen tillbaka, en tur på ca:21km. Väl tillbaks så blir det bad B) och lite förtäring innan vi ger oss av hemåt. Och vi som tänker springa är Renny och Roland.
Med vänlig hälsning från en glad löpare :cheer:

• Renny R
  • Författare till inlägg
  • Fräsch Forummedlem
  • Fräsch Forummedlem
Mer
14 jul 2014 19:56 #2064 av Renny R
Hej!

Vi kör på lördag igen! Än så länge är det Tiina och jag.
Tid: Förmiddag (start kl 9 )
Förslag på runda: Ånnaboda söderut eller Digerberget söderut

//Renny
0737236828

Mer
14 jul 2014 20:37 #2065 av Bengt J
Svar från Bengt J i ämnet Långpass på Bergslagsleden?!
Kör hårt! Låter kul men är skadad och måste vila minst två veckor. Ha en trevlig tur:)

Mer
15 jul 2014 18:22 #2066 av Roland E
Hejsan!
Hade hemskt hjärna följt med er men jag ska göra något som jag inte gjort för ut och det är att springa ett 6timmar på en ca: 1100m bana. :dry:
Men jag var och sprang där i dag 15/7 Digerberget mot Rammsjön men sedan vek jag av och tog en väg ner och kom på bergslagsleden igen så att jag kom fram bakom Digerberget en tur på ca: 15,5km. Hade lite tur i dag efter 12km fick jag in en geting i munnen :sick: så att det stack till men jag han spotta ut den innan den hade pumpat in mera gift men det var tillräckligt för att tungan skulle domna så jag tog det lugnt en stund och sköljde ordentligt men det var några jobbiga minutrar, tur att man inte är överkännslig i sådana situationer det hade inte varit kul. Väl framme fick det bli ett bad i Dammsjön B) och det var skönt sedan blev det lunch på
tågresturangen.
Hoppas ni får en härlig tur men det blir det för det är svårt att inte gilla den härliga natur som det erbjuds efter bergslagsleden.
Med vänlig hälsning :cheer:
Roland

Sidan laddades på: 0.843 sekunder