Testlopp i Tybblelundshallen

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
11 dec 2012 10:45 #104 av Johan I
Testlopp i Tybblelundshallen skapades av Johan I
Nu är det dags att kolla formen för att sen kanske till våren också göra en koll för att se vilken utveckling man gjort med vinterträningen. Det brukar vara flera som visar intresse för att springa t.ex. 3000 m, men ingen vågar följa med mig på tävlingarna som är i hallen. Så då kör vi ett eget testlopp istället. Det som gäller är 1000 m, 3000 m eller upp till 5000 m. (Jag vill i och för sig också få till ett på 10000 m men det är det nog lågt intresse för.) Inga nummerlappar, koner eller officiell tidtagning.

Så, vilka är intresserade, och vilka datum+tider kan ni?

Själv röstar jag för 21 december, med tanke på undergången o.s.v...

Vill även tipsa om nu på torsdag, 13 dec, då Örebro AIK har ett eget testlopp på 3000 m. De brukar inte ha några problem med att man hakar på. Så är vi ett fåtal som vill testa så är det bara att dyka upp. De startar sin träning 18:30.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
11 dec 2012 18:34 #105 av Elias Z
Svar från Elias Z i ämnet Testlopp i Tybblelundshallen
Kul initiativ
Jag inte på torsdag då vi ska äta julmat med jobbet men hoppas på att kunna vara med den 21/12. Beror lite på vilken tid. Skulle passa mig bäst direkt efter jobbet, tidig eftermiddag. Är sugen på att testa 3000 m för det har jag aldrig sprungit mer änmöjligen noterat en mellantid vid 3 km på ett längre lopp.

Är även flexibel om fler vill köra ett annat datum.
Fler som kommer med?!

Mer
13 dec 2012 07:02 #106 av Fredrik E
Svar från Fredrik E i ämnet Testlopp i Tybblelundshallen
Jag är ju sugen, men jag får nog tyvärr vänta till efter årsskiftet. Har precis kommit igång med korta löpbandspass, så det känns onödigt att pressa sig hårt i ett testlopp. Kör hårt!

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
13 dec 2012 09:39 #107 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Testlopp i Tybblelundshallen
Blir inget testlopp, 3000 m med ÖAIK, för min del ikväll. Mitt högra lår är ur funktion, så jag haltar vid löpning, och då är det svårt att springa 3000 m i något som kan kallas fart. Men vore kul om någon annan försvarade IF Starts färger. Jag kanske åker till hallen för att cykla lite och kolla på testloppet ändå, får se.

Fredrik:
Låter vettigt!

Jag kommer förmodligen köra något eget innan årsskiftet, kanske i samband med vanlig klubbträning, men andra får så klart hänga på men kan inte lova att jag tummar allt för mycket med kompromisser och planering o.s.v. Jag vill bara få det gjort. Men om det är ett antal som vill vara med så kan jag så klart anpassa mig. Vore kul om någon hängde på i alla fall, så kom gärna med lite synpunkter på vad ni vill köra för upplägg.

Jag vill gärna att testloppet ses som en annan typ av träning, snarare än någon sorts tävling eller speciell händelse. Så får min del får det gärna bli flera tillfällen, inte ett enstaka tillfälle, planerat in i minsta detalj med månaders förberedelser. Jag kör gärna ett testlopp varannan vecka eller något sådant. Och har någon något eget mål, typ sub 20 på 5000 m eller annat, så kan jag även ställa upp och hjälpa till som farthare.

Annars vore det bra om ni skrev lite vilka typer av dagar eller tider ni kan ungefär så kan vi börja planera lite grann, utan att bestämma något specifikt datum redan nu. Själv kan jag ju i princip när som helst, men undviker gärna tidiga morgonpass.

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
19 dec 2012 13:23 #108 av Johan I
Är det någon som kan och vill köra testlopp nu på fredag, 21 dec?

Jag kan nog inte vara med p.g.a lårskadan, kanske om det skulle kännas helt bra imorgon men då kanske jag snarare skulle köra 5000 m testlopp utan att maxa.

Om någon annan vill köra så kan jag, om det känns tillräckligt bra i låret, vara farthare om det inte handlar om för hög fart. Annars kan jag hjälpa till vid sidan genom att heja och hålla koll på tiden och varven.

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
22 dec 2012 09:40 #109 av Johan I
Precis som domedagen verkar ha lyst med sin frånvaro så blev det inte heller något testlopp igår. Jag var i hallen och körde mitt vanliga rehabupplägg men något hårdare löppass blev det inte. Börjar kännas bra i benen nu i alla fall men då har jag förstås åkt på något i halsen också, så nu kan jag inte träna hårt i alla fall.

Känner jag mig hyfsad till julafton så kör jag nog ett testlopp då. Med tagg kommer man in kl. 10-13. Man kan faktiskt träna hela juletiden om man har tagg, även vid nyår. Är någon sugen på att hänga på så är det bara att hojta till, lite trist att vara ensam i hallen!

Öppettider finnes här:
http://www7.idrottonline.se/KFUMOrebroFriidrott-Friidrott/Nyheter/Egnanyheter/OppettiderTybblelundshallenunderJul-ochNyarshelgerna/

Mer
24 dec 2012 05:40 #110 av Elias Z
Svar från Elias Z i ämnet Testlopp i Tybblelundshallen
Kommer nog köra i Hallen under Jul men vet inte när?! Ett pass ska bli test lopp på 3000. Mest för att se om det är görbart att få en officiell tid under 12 min på Indoor Games.

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
24 dec 2012 10:01 #111 av Johan I
Jag kör i princip varje dag i hallen, men när jag åkte dit idag så kom jag inte in med min tagg! Så j'vla typiskt att det inte skall fungera. Är för övrigt förkyld, har ont i halsen, fortfarande skadad och har blödigt näsblod. En bra jul hittills med andra ord. (Behöver kanske inte säga att det inte blir något testlopp för mig idag.)

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
21 feb 2013 12:21 #112 av Johan I
Okej, nu har jag kommit förbi min sjukdomsperiod och fått några veckor med bra träning. Har fått lite skador från och till men inget som långvarigt hindrat träningen. Så nu kan vi återuppta planeringen av testlopp.

Först och främst vill jag upplysa om Glanshammars Öppna Klubbmästerskap, 15 mars, kl. 18.
Det är 3000 m som gäller, med rätt utrustning för tidtagning m.m.

För de som är riktigt sugna har även Örebro AIK testlopp på 3000 m en gång i månaden. Nästa är idag (21 feb, kl. 18:45)!

Sen finns ju 3000 m på Marsspelen, 23-24 mars.

Ang. egna testlopp så gjorde jag ett lite tempotest förra fredagen (15 feb) i Tybblelundshallen. Tanken var först 3x3 km i 3:45 min/km men hade även tankar om att bara fortsätta i kanske 7-8 km eller ända upp till 10 km. Kände dock redan efter några varv att magen kändes tom och kroppen inte så pigg. Övertygade mig dock om att springa vidare några varv till, kanske till 5 km, men jag fortsatte enda upp till 10 km, på tiden 37:42 (3:46 min/km). Ett nytt PB! Tanken var dock bara att testa tempot, inte att få bästa tid. Det var dock ganska tufft men fartmässigt så kom inga svackor. Kroppen var inte direkt bra förbered inför testet heller som sagt, så jag är nöjd att med de förutsättningarna klarat detta pass.

Någon som har förslag på tidpunkt för något testlopp och vilken distans ni vill köra? Jag kan nästan när som helst men undviker gärna tidigare morgnar och sådant.

• Charlotte N
  • Premium Forummedlem
  • Premium Forummedlem
Mer
22 feb 2013 18:21 #113 av Charlotte N
Svar från Charlotte N i ämnet Testlopp i Tybblelundshallen
Grattis Johan till nytt personbästa! Imponerande och mycket glädjande med tanke på att du inte har en optimal bakgrund just nu. Och vilken mental styrka att springa 50 (??!) varv i hallen i snabb fart.
/Charlotte

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
23 feb 2013 22:12 #114 av Johan I
Tackar Charlotte!
Ja, det jag är mest nöjd över med testet är väl att det kändes dåligt från start och jag ändå genomförde det väldigt nära målfarten.

Jag sprang förstås även ÖAIKs testlopp nu i torsdags. Även där var förhållandena/uppladdningen mycket dålig. Men jag hängde på täten i ca 1000 m på 3:14. Sen kändes det rejält dåligt. Visste sen i måndags att jag kan klara 1200 m i ca 3:16 tempo utan allt för stora problem, men på testloppet var jag som sagt inte helt pigg och laddad. Blev väldigt tufft och de (2 i täten) började få en lucka som växte ganska snabbt. Även deras fart gick ned men jag kämpade mig runt i nära 3:20 tempo, 2:a km gick på 3:22. Sen övertalade jag mig bara att försöka härda ut 3 varv, sen kommer sista 1-2 varven "gratis". Blev riktigt tufft och kollade inte ens på klockan men avslutade sista km på 3:20. Sluttiden blev 9:57 (2 sekunder från PB).

Så även med 3000 m testloppet är jag nöjd att jag trots väldigt dålig känsla redan innan, samt icke-tävlingsskor+uppladdning, så gör jag ändå ett helt okej resultat (och ger inte upp). Tänkte avbryta under båda testloppen, men bestämde mig för att härda ut.

Skall försöka ladda upp mer ordentligt inför Glanshammars KM 15 mars, men då kan jag nog inte få någon rygg att haka på för att få upp farten. Så vi får se hur det går. Har ju dragit själv förr dock, så det är väl ingen jättestor faktor men om någon höll 3:10-3:15 jämnt så skulle det hjälpa.

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
19 mar 2013 09:53 #115 av Johan I
Då var ännu ett "testlopp" avklarat, egentligen då för flera dagar sedan, i fredags. Det var Glanshammars Öppna KM på 3000 m i Tybblelundshallen som gällde. Till skillnad från ÖAIKs testlopp så försökte jag nu förbereda mig bättre men tyvärr blev det inte helt optimalt. Jag var bland annat med på ÖAIKs intervallpass dagen innan (torsdag kväll), och det var rätt tufft, 15x60 s med 60 s vila i under 3 min/km i snitt. Kanske därför benen kändes svaga på fredagen, redan under uppvärmningen.

Jag visste redan innan att det skulle bli tufft, då jag med stor sannolikhet skulle få dra själv i princip hela vägen. Och så var det, från start så var jag först och började första km på 3:17. Kändes inte bra men inte så att jag behövde dra ned på farten just då. Någon gång omkring halvvägs fick jag dock någon hostattack, så att jag tappade lite fokus+fart, men det var inget långvarigt. Lite senare efter att ha passerat 2000 m på 6:38 (3:21) så började jag förstå att de bakom var nära. Det var Carl Valjus och Mattias Lööf, båda från Glanshammar. De tog sig om båda två och jag la mig i rygg på Mattias. Carl drog på en rejäl fartökning, precis som han brukar och där hade jag inte kunnat hänga på denna gång. Var rejält plågad men började återhämta mig i rygg på Mattias och sen bestämde jag mig för att gå om med 2 varv kvar för att sluta som 2:a, 10 s bakom Carl (9:45), med en sista km på 3:17.

Sluttid: 9:55,04 (rekord med 46 hundradelar, tidigare 9:55,50 från Vinterspelen 2012)

Med tanke på att jag fick dra själv och inte hade så bra förutsättningar så är jag återigen nöjd med att ta mig under 10 min. Det är ju trots allt inte helt lätt och var rejält plågsamt. Ville bryta ungefär halvvägs men jag härdade ut. Annars, med bättre förutsättningar, så vill jag ned mot 9:40.

Trist att inga andra hakade på.

Sidan laddades på: 0.540 sekunder