Ett års jubileum!

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
09 jul 2013 12:04 #84 av Johan I
Ett års jubileum! skapades av Johan I
Kanske inte av så stort allmän-intresse men kanske kan det inspirera någon. Idag har det gått ett år med löpning varje dag för mig. Började 9:e juli 2012 och har inte missat en enda dag med minst ett löppass. Sen utöver det så kör jag ju fortfarande varannan dag styrketräning och ibland blir det rodd eller cykel också. Allt detta trots flera månader med skador och sjukdomar under det gångna året, faktiskt mer än tidigare år. Skulle nog inte säga att det beror på den minskade vilan eftersom att jag varierar passen mycket, men visst kan det ha bidragit. Många verkar ju vila sig i bättre form än mig när jag tränar.

Någon annan som har något att fira eller antar utmaningen att springa varje dag eller oftare än nu?

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
09 jul 2013 22:00 #85 av Mathias A
Svar från Mathias A i ämnet Ett års jubileum!
Riktigt starkt att springa varje dag. Hoppas att detta är ditt sätt att slipa skador. Minns Kirsten Melkevik Otterbu som sprang ett maraton per dag för att slippa skador. Efter att hon vann Göteborgsvarvet för 5-6 år sedan så sprang hon ytterligare en halvmara på kvällen...

En del verkar behöva springa varje dag medan andra behöver återhämtning. Hoppas du hittat det som passar dig.

Mer
10 jul 2013 07:52 #86 av Elias Z
Svar från Elias Z i ämnet Ett års jubileum!
Grymt bra jobbat!!! Då faller bitarna på plats. . . har tyckt det varit lite småkonstigt när du tränat trots sjukdomar och skador, men nu fattar jag!

Har själv ett Jubileum nu när jag tänker på det. 10 Juli i fjol var första löppasset sedan Åstadsloppet 2011. Idag 1 år senare har jag löptränat varje vecka utan uppehåll. Ganska ironiskt när du sprungit varje dag men för mig ett stort steg från att bara ha sprungit på sommarhalvåret.

Hur firar du detta? en vilodag? eller ett extra hårt pass? Kommer du prova att vila några dar innan tävling framöver?

Vad blir nu nästa utmaning?

Mer
11 jul 2013 05:53 #87 av Helene N
Svar från Helene N i ämnet Ett års jubileum!
Jag har faktiskt en "statistik-grej" som jag länge levde med:
Av en slump blev det så att jag i början av 80-talet började springa i terrängspåret där jag bodde den 11 april två år i rad. Det slumpade sig så att snön var smält så dags att det var läge att byta asfaltsnötning mot terrängen. När jag väl upptäckte det via mina träningsdagböcker blev det startsignalen till att många år framöver starta terrängsäsongen den 11 april just i det spåret. Det betydde att jag vissa år sprang i 10 cm hårt packad snö och andra år var det jätte fint med totalt torrt spår. "Tokerierna" upphörde så småningom så nu gör jag premiär i terrängspår när det passar sig istället - mycket smartare!

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
11 jul 2013 11:20 #88 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Ett års jubileum!
Tackar!

Mathias:
Nja, är ju skadad just nu men har svårt att koppla det till att springa varje dag dock. Kan som sagt säkert ha bidragit men då skulle väl nästan att cykla till och från jobbet som säkert många av er gör också räknas. Vissa pass jag kör är väldigt lugna. Ofta känner jag mig väldigt bra återhämtad utom i vissa delar av kroppen, kanske benen/fötterna t.ex. Kan vara lite frustrerande då men man kanske skall träna alternativ träning då så att man kan träna konditionen men slippa slita på benen mer.

Elias:
Jag firade med en Dubbel Calzone från Almby Pizzeria. Äter pizza varje tisdag så egentligen inte så mycket till extra firande kanske men gott var det. Vila har jag inga planer på att göra.

Har många mål som kan räknas som rejäla utmaningar men något jag hade tänkt att köra mycket av nu är ju terränglöpning. Men med skadorna så blir det ju inte lätt. Har börjat kännas bättre senaste dagarna men igår var jag ute så körde jag ett snabbare/stegrande varv (3 km) i Sörbyspåret och det gick utan att få ont, sen skulle jag springa ett varv till men lugnt och sen hem. Men efter ca 100 m så piper klockan och säger att den inte hittar fotpoden... och när jag kollade ner på skon så visst var den borta! Fick stanna och vända om för att leta efter den. Tog ett tag men lyckades till slut hitta den bredvid spåret. Hann dock bli lite nedkyld, stel och stressad så inte nog med att jag nästan hade tappat bort fotpoden utan det började göra ont vid höger knä igen... Kändes inte så farligt dock så bestämde mig för att ta ett lugnt varv och sen ta mig hemåt i alla fall. Började dock göra mer och mer ont och mot slutet var det inte alls bra. Väldigt trist med skador nu speciellt på sommaren, som tydligen bara kommer en gång 4:e år ungefär.

Ett tufft mål är i alla fall att försöka mig på 3 varv i Markaspåret i 4 min/km, men just nu ser det ju mörkt ut för det. Har ju fått 3 veckor förstörda redan p.g.a. denna skada.

Helene:
Det är nog sant. Inte bra att ha för mycket statistik-grejor och tvång men samtidigt kan det ibland vara det som krävs för att det skall bli någon träning vissa dagar. Vissa säger ju dock att träning skall alltid vara kul o.s.v. men jag är tveksam till om den alltid kan vara det om man skall satsa lite mer. Sen som sagt, jag likställer vissa pass med att ta en promenad, cykla eller komma ut i naturen. Även om jag förstår att det är mer påfrestande att springa oavsett intensitet och kanske inte alltid gynnar mig när det gäller skador och resultat i tävlingar m.m.

Mer
12 jul 2013 05:56 #89 av Elias Z
Svar från Elias Z i ämnet Ett års jubileum!
Lät gott !!! Skulle nog inte få i mig en dubbelinbakad = )

Nej, vila verkar inte vara din melodi. Ska själv köra några nyckelpass inför LL i Marka men skulle nog bara orka första varvet i det tempot. Har tänkt köra 3-4 varv i tänkt tävlingstempo (4:30 min/km)

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administratör
  • Administratör
Mer
12 jul 2013 08:28 #90 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Ett års jubileum!
Jupp, har även tonfisk i dubbel calzonen så blir ännu mer innehåll och kanske nyttigare också. Det gäller dock att säga till så att man får rätt form. Originalet ser ut så här:

Fil bilaga:

men säger man till att man vill ha den vikt som en vanlig Calzone så blir den så här, lite mer lätthanterlig:

Fil bilaga:

Det är nog bara Mattias G som klarar 15 km i 4 min/km i Markaspåret på beställning, skulle som sagt vara en utmaning för mig, men borde klara det. Går dock inte med nuvarande skada.

Sidan laddades på: 0.367 sekunder