Jordgubbslunken 2018-06-30

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
04 jul 2018 14:31 - 04 jul 2018 14:43 #2690 av Johan I
Jordgubbslunken 2018-06-30 skapades av Johan I
Jordgubbslunken arrangeras av Rudskoga IF och löps på mestadels grusvägar och lite gräs med start och mål vid Grunnebacka skola. Rudskoga ligger mellan Laxå och Kristinehamn. Loppet har olika klasser och barnlopp, men huvudklassen är 11 km och starten går kl. 16.

Info:
www.rudskoga.se/evenemang/jordgubbslunken-1999139

Vet ju att jag är i bättre form än förra året och kanske någonsin tidigare, men tar verkligen inget för givet och har fortsatt problem med vader/hälsenor. Inför loppet kändes det dock någorlunda OK i benen efter uppvärmningen, men om solen skulle ligga på så kändes det som att det skulle bli riktigt tufft. Som tur var, så fanns en hel del moln och det blev en del skugga under loppet, samt blåste lite svalt. Därför blev det aldrig så outhärdligt med värmen, vilket givetvis gynnade mig.

Hade inte så bra koll på startfältet inför start, men jag träffade på Fredrik Rådström (Hällefors LK) och såg även Peter Nilsson (Hässelby SK) innan start. Hörde även några snacka om typ 3:30 tempo vid startlinjen, så konkurrensen var tuffare än förra året då kampen mestadels stod mellan mig och Peter, och där jag till slut vann loppet. Fredrik sa att han inte riktigt visste hur formen var men att han tränat på helt OK senaste tiden. Vi pratade lite om min tid förra året med ca 3:45 min/km i snitt och han sa väl att kanske däromkring skulle han ligga. Så blev det inte...

Vi kom iväg fint från start och en från Set Sail IF (Erik Magnusson) drog ifrån från start och jag hade inte koll på vem det var eller om han sprang 6 km. Jag drog en liten bit i början men hamnade ganska snart bakom Fredrik och en 6 km löpare. Vi höll ihop till delningen där vi också såg att Erik sprang vidare på 11 km banan, så då hade vi något att jaga.

Jag sprang vidare i rygg på Fredrik, vilket var tacksamt, även om det bitvis kunde bli lite ryckigt. Vid ca 4 km började han dock få en liten lucka och det märktes att han hade mer fart än mig i kroppen, åtminstone för den ansträngningen. Kändes allt mer som att han var sugen på att jaga ikapp, då vi såg Erik en bra bit framför men ändå inte ointagligt då han verkade ha saktat ned lite grann.

Jag kämpade vidare när Fredrik drog ifrån och kom igång rejält under 7:e km där jag kom allt närmare med en km på ca 3:28. Därefter väntar ett ca 1,5 km långt gräsparti där jag fortsatt sprang fint, trots att vader/hälsenor började kännas på det ojämna underlaget, ca 3:29 på 8:e km! Kändes smått overkligt även om jag kände att jag hade ett bra driv. Det konstiga var ju just att jag orkade och inte alls blev så stum som jag brukar. Jag såg att Fredrik blev allt segare och vid 9 km var jag i stort sett ikapp. Jag gick upp jämsides nästan direkt och vi hejade på varandra och kort därefter så började jag öka med ca 1,5 km kvar. Det var rätt segt innan 10 km skylten kom men jag hade fortsatt bra driv och kunde hålla uppe tempot även om ansträngningen gick upp och Fredrik hördes kort bakom. Fick springa lite slalom mellan några 6 km löpare men det gick bra för det mesta att komma om, även om jag fick ta lite längre väg. Efter ett tag hörde jag att luckan hade vuxit men jag kollade inte bakåt utan fokuserade bara på att hålla undan. Försökte öka ytterligare lite till och det gick utan att förta mig fullständigt. Det var dock riktigt skönt att vara i mål och värmen hade gjort en hel del ändå. Det var lite tomt efter målgång, men jag skulle förstås filma lite målgångar, så ingen tid för vila där inte.

Jag är väldigt nöjd och det var nog ett av de bästa loppen jag gjort hittills, så det var kul. Hade förstås varit ännu roligare om jag lyckats ta 1:a platsen och fått ytterligare ett presentkort (1500 kr) på Team Sportia, men jag kom inte hem tomhänt. Jag fick med mig en batteridriven grästrimmer från Einhell och ett riktigt fint lopp. Imorgon väntar Hyttloppet, så nu gäller det att försöka ladda om och se ifall jag även där kan lyckas slå Fredrik. Blir tufft!

Kilometertider:
1. 3:34
2. 3:35 7:09
3. 3:27 10:36
4. 3:38 14:14
5. 3:41 17:55
6. 3:35 21:30
7. 3:28 24:58
8. 3:29 28:27
9. 3:44 32:11
10. 3:29 35:40
11. 3:26 39:06 (39:05 officiellt)

Resultat:
www.rudskoga.se/Homepage/Download-File/f...jordgubbslunken+2018

Mina tider genom åren:
2017: 41:12 (1:a!)
2018: 39:05 (2:a)

Filmer:
2017: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...jRRwiSTR1GCSvY-0E2oc
2018: www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj..._Km8AYHOWybC96F86VSA

Bilder:
2017: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...nken-2017-07-01.html
2018: www.ifstart.se/filmer-och-bilder/fotoalb...nken-2018-06-30.html
Last edit: 04 jul 2018 14:43 by Johan I.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.341 sekunder