Storådalens SK arrangerar Lindesjönloppet på 9 km runt Lindesjön. Start och mål sker vid Lindeskolan. Som vanligt infaller det även på min födelsedag och Sveriges nationaldag =)
Info:
idrottonline.se/StoradalensSK/tavlingar/ovrigatavlingar
Känns som att jag bara repeterar senaste tävlingarnas rapporter, men återigen slitna vader/hälsenor, så inga vidare förutsättningar rent fysiskt. Däremot var det gynnsamt väder med betydligt svalare väder men något blåsigt. Det gjorde att jag återhämtade mig bättre och kunde hålla en lägre puls genom hela loppet.
Hade egentligen lite tankar på att försöka köra på hårt fram till 5 km, men med känslan som rådde under uppvärmningen, så kändes det inte ens lönt att försöka. Därför bestämde jag mig för att ta det relativt lugnt från start och bara göra mitt eget lopp. Jag vet att det inte krävs någon jättefart för att göra en helt OK tid på loppet, åtminstone då jämfört med tidigare år och vad många andra presterat, så en öppning omkring 3:40 följt av ytterligare en km i liknande tempot var mer än tillräckligt. Kändes lätt med farten, även om det tog emot en del i benen, främst uppför.
Kom in på grusvägen efter 3 km och kände mig avslappnad med orken, men rätt öm i vader/hälsenor. Även de mindre backarna och motluten kändes mycket. Inte alls skönt. Flöt dock på rätt lätt på de platta partierna och nedför. Heshlu och Per A drog iväg från start och var inte inom synhåll mer än till ca 3 km, men ett gäng andra löpare var hela tiden inom räckhåll. Det var väl bara Pär Englund som drog ifrån lite och kändes som svår att hämta in.
I stora backen upp efter 5 km, så tog jag in rejält på Ulf och Dan som sprang framför och kunde ganska lätt ta mig upp i rygg därefter. Väldigt ömt i benen uppför dock, men jag härdade ut. Vid 6 km sprang vi ihop och jag avvaktade lite. Mördarbacken kommer dock strax efter och där försökte Ulf göra ett ryck. Dan kunde inte svara och jag tappade några meter men tog snabbt ikapp det efter krönet, utan att ta i speciellt mycket. Återhämtade mig bra förutom i benen.
Lite segt sista 3 km, men jag tog in något på Pär och han blev lite orolig när han såg mig, så han ökade sista biten och höll undan med marginal. Jag hade nog kunnat närma mig lite mer men det kändes inte värt att slita mer och det hade nog varit väldigt svårt att komma ikapp om jag inte hade bestämt mig betydligt tidigare för att göra ett försök.
Ganska överraskad över att det gick så pass bra med den känsla som rådde i benen. Farten var aldrig några direkta problem för orken och med fräschare ben så hade det kunnat gå att kapa rätt mycket på tiden. Riktigt fin fart med tanke på känslan, så jag är nöjd med loppet.
Resultat:
pe-timing.se/index.asp?val=resultat&data...nloppet%206/6%202018
Mina tider genom åren:
2016: 34:16
2017: 35:17
2018: 33:50
Filmer:
2016:
www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...nLGeCYaHBMDoxqo21e_e
2017:
www.youtube.com/playlist?list=PLX0NOH_bj...l6hYDXP79TerhrXOYQVD
2018: