För de som vill ha bra fartträning, så finns Glanshammars Terrängserie. Det går i deras terrängspår vid Skölvboslätt IP, där flera DM har avgjorts. Det är 2,5 km som gäller för vuxna, men för barn finns kortare distanser. Starten är vanligtvis kl. 18:45 för vuxna, men det beror lite på när det blir klart med de andra loppen och om alla deltagare är klara. Första start är kl. 18.
Datum:
Tisdag 10 april, 17 april, 24 april, 1 maj och 8 maj.
Info:
glanshammar.nu/friidrott/terr2018.html
Notis: Vanligtvis startar 2,5 km klassen ca 18:40-45, så man behöver alltså inte vara på plats så tidigt som det står i inbjudan (17:30).
Deltävling 1:
Rejält stela och slitna ben, samt fortsatt lite förkyld (snorig), så det var verkligen inte lätt att lyfta benen idag. Utöver det var det också väldigt lerigt och blött i spåret bitvis, så jag fick ta det rätt lugnt och förlita mig mer på uthållighet än fart.
Edwin drog ifrån direkt från start och tog ledningen. Det blev en ganska stor lucka och jag hade ingenting att svara med. Jag höll dock igång benen och sprang någorlunda kontrollerat när det gällde flåset. Hade dock inte kunnat öka speciellt mycket även om jag försökt så på det viset var det väl nästan max. Benen bar knappt men jag tog mig framåt och hade Edwin inom synhåll hela loppet. Efter brottet, vid andra passagen av grusvägen, så var jag ganska nära men ännu inte ikapp. Jag närmade mig dock allt mer efter det och på "grusvägen" med drygt 400 m kvar så var jag ikapp och förbi. Edwin hade inget att svara med och jag kunde öka lite grann.
Får försöka fräscha upp kroppen inför kommande veckor, för så här sliten vill jag inte vara på tävlingarna.
Deltävling 2-3:
Missade tyvärr dessa p.g.a. möten.
Deltävling 4:
Spöregn inför start och jag hade länge på mig regnjacka, så det var väl inte direkt optimala förhållanden. Under uppvärmningen kändes benen lite sega och slitna, men väl igång under loppet så fanns ändå en viss styrka där när det gällde att bara flyta på. När det väl gick uppför var det dock en annan historia. Då var det riktigt segt och jag föll ihop ganska snabbt. Både Rodney och Edwin låg strax före och drog ifrån i den första ordentliga uppförsbacken.
Vid 1 km skylten så började jag ta mig ikapp Edwin och jag tog upp jakten på Rodney som hade fått en liten lucka. Kom rätt snabbt upp i rygg och kunde en bit efter den andra passagen över grusvägen ta mig ikapp och förbi. Kändes som att Rodney lämnade över segern till mig och jag försökte mest hålla uppe ett OK tempo. Helt plötsligt vid sista backen innan upploppet, så kom dock Rodney ikapp och då släppte jag förbi honom p.g.a. det leriga och blöta underlaget som väntade. Jag ville inte ens försöka spurta något till mål i de förhållandena.
Inte så värst trött efter målgång, även om det var rätt slirigt och tungt främst uppför. Sprang 1000 m på löparbanan kort efter målgång på ca 3:20 som "nedjogg". Lite slitna ben men orken var OK.
Deltävling 5:
Kändes lite halvdant inför start men jag var inställd på att köra hårt för att åtminstone försöka få till en tid under 9 min med marginal.
Körde på hårt från start men blev snabbt rätt seg i benen, samt helt torr i munnen. Det var riktigt jobbigt och jag tänkte mest på att de bakom, främst Rodney, skulle ta sig ikapp när jag började tappa. Jag försökte dock köra på så gott det gick, även om känslan blev allt tyngre, speciellt uppför. Tyckte jag mest höll uppe lite flyt och fick återhämta mig en del under andra halvan, men tydligen gick det ganska snabbt. Hade ingen koll på klockan och förväntade mig kanske strax under 8:50, men i mål såg jag sedan ca 8:32, vilket var en stor överraskning. Min tidigare bästa tid var 8:35 från 2014, och den fanns inte ens i tankarna att jag skulle kunna slå nu. Var snarare "hur kunde jag ens springa så fort?".
Väldigt nöjd med tiden med tanke på att förutsättningarna inte var optimala med lite tunga och småslitna ben, samt värme+torr luft. Hade nog kunnat pressa mig lite mer, men just under loppet så kunde jag inte förmå mig att göra det.
Resultat:
glanshammar.nu/friidrott/TERR2018_resultat.html
Mina tider genom åren:
2010: (0, 9:22, 9:11, 9:15, 9:05)
2011: (9:10, 9:05, 9:07, 9:16, 9:05)
2012: (9:06, 9:03, 0, 8:43, 8:39)
2013: (0, 8:41, 8:41, 0, 8:59)
2014: (0, 8:35, 8:42, 8:39/41, 8:53)
2015: (8:47, 8:52, 8:43, 8:49, 8:51)
2016: (9:32, 8:57, 8:54, 8:54, 8:44)
2017: (0, 9:24, 0, 9:16, 8:51)
2018: (9:18, 0, 0, 9:11, 8:31)