IVSM Västerås 2018-03-02

• Elias Z
  • Elias Z Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member
Mer
25 apr 2018 14:39 #2666 av Elias Z
IVSM Västerås 2018-03-02 skapades av Elias Z
Som 35+ kan man springa veteranklass och när IVSM i år arrangerades i Västerås får man passa på. Hade tyvärr inte möjlighet att springa Indoor Games och Marsspelen som jag gjort de senaste åren så detta passade utmärk för att få lite fart i benen inför säsongen 2018.

Ett bra träningspass är sammanfattningen!

Har haft bra med mängd i vinter men inte tillräckligt med fartpass. Har också haft en del strul med vänster baksida/skinka. Grädde på moset så har jag dessutom fått ont i höger menisk som jag brukar få strul med när jag går på hårdare än vad kroppen vill.

Har trots detta haft en ganska god känsla inför loppet med några kortare fartpass och bra med återhämtning och minskad mängd.

Satt och pratade med Per Sjögren och blev senare än planerat med uppvärmningen men starten blev försenad så det var ingen stress.

Hade som primärt mål att gå SUB 10 men att jag skulle öppna med 39 varv för att se om 9,45 skulle vara möjligt.

Trångt i starten men inga incidenter. Öppnar enligt plan och det känns bra. Ligger 7'a och sist i första klungan som öppnat ganska lugnt. Farten skruvas upp och jag hamnar på efterkälken. Passerar 1000 m på 3,17 (puls 168/177). Riktigt bra så långt då jag tidigare öppnat med 3,19 som snabbast. Kör på i ingenmansland och tempot sjunker något. Vid halva distansen 5,01 )puls 177/178) men blir inte superstressad av att jag tappat lite. Tänker att jag hade 3,13 på sista tusen senast och att andra halvan ska kunna ta mig SUB 10. Det skulle jag inte ha tänkt. Här nånstans blir jag omsprungen av 3 löpare, försöker hänga på men får släppa nästan direkt. Tempot sjunker ytterligare lite vilket ger 6,46 vid 2000 och puls 179/181. Andra km på 3,29 är inte ok. Det känns ansträngt men så här i efterhand noterar jag hur låg puls jag hade.(179/181 är att jämföra med 184/185 från förra loppet) Borde kunnat trycka på betydligt mer!

Kör på och försöker öka men tror inte det gjorde nån vidare skillnad förrän på sista varvet som inte vart godkänt heller på 37".
I mål på 10,10,32 vilket gav 11´e plats i IVSM M35.
Som sagt ett bra träningspass. Dock lägsta puls jag haft på 3000m så formen är förhoppningsvis lite bättre än så här.

Extremt torrt i hallen och jag stod och hostade slem i 10 minuter efter loppet.

Km-tider
1km@3,17,1
2km@3,28,6
3km@3,24,6

Splitar
5,01 / 5,09

Nu ska jag få ordning på gubbkroppen och komma igen!
Följande användare sa tack: Johan I

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
18 jun 2018 16:06 #2667 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet IVSM Västerås 2018-03-02
Tuff konkurrens i M35, så inte så mycket att göra där, men bra jobbat ändå! Får du bara slippa skador och kan köra lite mer fartpass, så är du under 10 min igen.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.324 sekunder