"Gäst":
Mjo, att jag inte har kört så mycket långpass gör väl att jag är ovan med att hantera situationen efter 15 km. Men hade jag fått ned ordentligt med vätska och ev. lite mat under loppet så hade det nog inte blivit samma effekt, även om det är rätt naturligt att kroppen blir "utmattad" efter så pass mycket arbete.
Mathias A:
Tänkte egentligen svara på mejlet men har inte blivit av än, men kan väl lika gärna svara lite här.
I mejlet antydde du på att 3:47 min/km skulle vara nästan intervall fart, men så är det ju inte. Under vintern har jag tagit stora kliv framåt och sprungit de flesta intervaller på runt eller under 3:20 min/km. Att pressa mig till 3:47 tempo när målet är så pass nära som det skulle vara sista ca 1,1 km, skulle definitivt vara möjligt, sen om jag skulle ha motivationen att göra det är en annan sak. Som sagt tänkte jag bara ta det lugnt på tävlingen så just då kanske jag inte hade pressat mig så mycket på slutet. Men jag brukar i princip i alla tävlingar spara mig lite till slutet och dra på med en fartökning samt en spurt, så jag hade definitivt ökat farten i alla fall.
Som jag skrev i mejlet så tycker jag även att denna uträkning är väldigt rimlig:
Uppskattad total förlorad tid:
Stopp: 0:40 + 0:15 + 0:16 = 1:11 (syns från data på klockan)
Förlorad tid p.g.a. fart: 4:52 - 0:15 - 4:10 = 0:27, 5:17 - 0:16 - 4:10 = 0:51
Totalt: 1:11 + 0:27 + 0:51 = 2:29
Vilket ger en sluttid på 1:34:27 - 0:02:29 = 1:31:58
Dessa antar att km 20 går på 4:10 och sista 1,1 km går på 4:10. Inte säkert att det hade hänt om bara krampen inte kommit dock, krävs ju mycket motivation till att pressa sig så också, som sagt.
Sen har vi ju inte ens talat om gruset inverkan, med eller utan kramp.
Men visst, kanske inte 3 minuter bara p.g.a. krampen denna gång men totalt sett så finns det bra mycket mer att hämta än 3 minuter. Jag tycker verkligen inte att jag gick ut för snabbt, jag sprang och små prata med Johan Ö under nästan de första 5 km. Sen drog han i väg och jag höll mig bakom en liten klunga i stället och sprang på känsla, hela loppet.
Men som du också nämner, 2 personliga rekord på 1 vecka, på de två första utomhustävlingarna för säsongen, varav ett rekord är en slagen "drömgräns". Så jag är väl rätt nöjd oavsett.
Daniel L:
Riktigt fina och jämna tider. Måste väl vara ett styrkebesked inför maraton i alla fall.