Örebro AIKs Halvmaraton 2010-04-14

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
10 apr 2010 19:05 #1467 av Johan I
Som vanligt går ÖAIKs halvmaraton av stapeln på en onsdag, mitt i veckan. Ett lopp som nog många ser som ett testlopp inför kommande tävlingar, framförallt längre lopp. Namnet till trots så kan man även springa 10 km, inte bara halvmaraton. Halvmaraton ingår i Långloppscupen.

Information:
www.orebroaik.se/

Själv är jag lite osäker på om det blir 10 km eller halvmaraton, har inte bestämt än.

För de som inte kan deltaga men ändå kan träna, glöm inte att det är träning i Karlslund, vid en tidigare tid än normalt.

Be Logga in ansluta till konversationen.

• Johan Nilsson
  • Besökare
  • Besökare
12 apr 2010 07:55 #1468 av Johan Nilsson
Svar från Johan Nilsson i ämnet Örebro AIKs Halvmaraton 2010-04-14
Jag hade tänkt vara med, men det går inte p.g.a. jobbet...

Mer
12 apr 2010 12:30 #1469 av Daniel L
Svar från Daniel L i ämnet Örebro AIKs Halvmaraton 2010-04-14
Jo, nog har jag tänkt att springa halvmaran. Under 1.40 vore kul, men ingen aning om hur formen är. Hoppas på fint väder och många deltagare i alla fall

• lotta l
  • Besökare
  • Besökare
14 apr 2010 06:06 #1470 av lotta l
Svar från lotta l i ämnet Örebro AIKs Halvmaraton 2010-04-14
Lycka till ni som springer ikväll

Jag är klok och läker min fot...

Mer
14 apr 2010 20:09 #1471 av Johan Ö
Svar från Johan Ö i ämnet Örebro AIKs Halvmaraton 2010-04-14
Tack för påhejningarna i kväll! Det är verkligen ovärderligt att få bäras fram på det sättet. Vet fortfarande inte om jag tog mig under 1.30.00 (som min klocka stannade på) men just nu spelar det mindre roll. Nu blir det en välförtjänt pizza.

Mer
14 apr 2010 21:11 #1472 av Mathias A
Svar från Mathias A i ämnet Örebro AIKs Halvmaraton 2010-04-14
Vilka prestationer vi fick se ikväll. Många Startare som tog och förbättrade sina personliga rekord. Jag provsprang ett varv på banan före tävlingen och jag är riktigt imponerad av er som lyckades så bra trots att det var mycket grus på cykelbanan. Grattis allihop.

Lite bilder från tävlingen: picasaweb.google.se/IFStart1/20100414OAIKHalvmarathon

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
15 apr 2010 00:18 #1473 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Örebro AIKs Halvmaraton 2010-04-14
Johan Ö:
Pizzan är välförtjänt oavsett men tyvärr är det dåliga nyheter ang. tiden. Dock ingen dålig tid!

Själv överraskade jag mig själv med att det kändes så pass lätt trots att det gick snabbt, låg länge under och runt 4:20 min/km utan några problem. Mina planer innan var egentligen att bara ta det lugnt och ev. springa med kamera och ta kort. Lugnt blev det men i sista stund lät jag kameran stanna hemma. På andra varvet började jag dock få lite ont i magen men lyckades ändå bitvis komma in i ett bra flyt med helt okej kilometertider på runt 4:30 min/km.

Sen helt plötsligt före 19 km markeringen så får min högra vad spasmer, eller kanske mer korrekt, kramp. Jag kunde inte fortsätta springa och försökte stretcha lite och komma igång så fort som möjligt därefter. Kort därefter stod Charlotte, förmodligen ovetandes om att jag precis fått en rejäl attack och tvingats stå stilla. Sen tog det inte länge innan vänstra vaden fick kramp. Ännu ett litet stopp. Sen var det bara att försöka lunka men då kom några hundra meter senare ännu ett anfall och runt 20 km så gick Daniel L om... och precis efter det när jag försökte svara (jag hade i övrigt bra med krafter kvar) så kom ett till krampanfall vid 10 km målet. Därefter ville jag bara komma in i mål, så jag lunkade vidare och tog mig upp till målrakan där även där kom ett litet anfall men det bröt inte ut ordentligt, sen precis innan mål (10 m kvar) så kom ännu ett...

Totalt sett så missade jag nog minst 3 minuter på slutttiden p.g.a. krampanfallen och stoppen. Men det var ju "tur" att de kom mot slutet i alla fall och inte tidigare. Sluttiden 1:34:27 innebar ändå rekord med 3 minuter 31 sekunder, och känslan utöver alla missöden var ju helt okej. Så man får väl vara rätt nöjd ändå.

Efter målgång var det bara att försöka hålla tillbaka anfallen, dricka och stapla sig uppåt mot motionscentralen. Sen kom diverse anfall då och då under resterande tiden i Karlslund. Lyckades sedan ta mig hem på cykel, även om det inte var någon direkt skön upplevelse, började även må lite illa på cykelturen hem. Och precis när jag klev av cykeln hemma så började låren få kramp och det kändes som att man hade ett träben som någon håller inne i en majbrasa. Till slut kunde jag dock ta mig in och uppleva diverse anfall under kvällen och även illamående.

Menmen... så kan det gå. Jag har aldrig fått sådana krampanfall under något lopp tidigare, så det var verkligen konstigt och olustigt. Helt utan förvarning kom dem också. Det jag misstänker som orsak är vätskebrist. Jag kunde inte få ner mer än någon liten klunk under loppet och kanske hade jag inte druckit så mycket innan som jag borde men tycker inte att det var ovanligt lite ändå.

Bra jobbat alla, i alla fall, det blev många bra tider och personliga rekord. Och tack till alla som hejade på runt banan.

• Johan Nilsson
  • Besökare
  • Besökare
15 apr 2010 06:35 #1474 av Johan Nilsson
Svar från Johan Nilsson i ämnet Örebro AIKs Halvmaraton 2010-04-14
Grattis alla ni som sprang! En liten anekdot om oväntad kramp: När jag bodde i Malmö brukade jag springa 200-ingar på en bana en liten bit hemifrån och på vägen hem från ett sådant pass kom ett helt oväntat krampanfall. Jag sprang på en trottoar till en väldigt traffikerad väg och rätt vad det var få drog foten iväg i sidled som om någon dragit den med en magnet. Jag blev väldigt förvånad och det var inte inte lånt borta att jag ramlade ut i vägen. Sedan fortsatte vaderna att bete sig konstigt så jag har för mig att jag fick gå den sista biten. Det var angående kramp alltså...

Mer
15 apr 2010 08:54 #1475 av Daniel L
Jättekul att springa igår, kroppen svarade fint och tempot kunde hållas till 4:25-4:30 hela vägen. Var orken kommer ifrån vet jag inte riktigt. Har under vintern fuskat med träningen. Färre och långsammare intervaller än vintern innan, färre och långsammare långpass, ja färre pass överhuvudtaget (flera veckor bara ett pass) och dessutom har jag nog missat alla klubbens styrkepass.

Enda förklaringen är nog min viktnergång. Men ca 6 kg lättare än i april förra året, kan det verkligen göra så mycket i tid på 10 km resp 21,1 km? Eller så har jag haft en spärr sedan mitt första Åstadslopp då jag idiotöppnade och sen gick in i väggen. Har nog kanske fegat lite väl mycket första halvan av tävlingarna sen dess...

Hur som helst var det kul med påhejning, härligt springväder, gott fika och massor med kvalitativa bilder av MathiasA

Mer
15 apr 2010 09:45 #1476 av Mathias A
Trist Johan I att du fick kramp. Det är tyvärr sånt som händer ibland framförallt om man springer långt och på tävling. Alla har vi gått in i väggen och det beter sig olika för alla. Tipset är att du noterar vad du åt och vad du drack under hela gårdagen. Du kanske kan komma på något "fel" i uppladdningen. Visst är det kanske ingen höjdare att tävla i halvmarathon efter en lång arbetsdag men man ska ändå inte behöva drabbas av kramp.

På träning kan man springa en halvmara utan att dricka något men när det är tävling så behöver kroppen vätska. Även om det inte behövs påfyllning på ett millopp så brukar jag dricka bara för att öva inför längre distanser när vätska är nödvändigt.

Man måste tillåta sig att gå in i väggen ibland för att lära sig hur sin kropp funkar. Se det som en positiv erfrenhet för framtiden även om det känns tungt nu.

Mer
15 apr 2010 09:48 #1477 av Sören F
Svar från Sören F i ämnet Örebro AIKs Halvmaraton 2010-04-14
Jag vill tacka publiken och det fina vädret. I övrigt gjorde jag ett riktigt skitlopp.
Benen var stumma efter 4km, hade ont i hälsenan, krampkänningar tidigt ont i baklåret, dåligt motiverad mm. Fast man får ju aldrig bryta!

Mer
15 apr 2010 13:30 #1478 av Stefan O
Svar från Stefan O i ämnet Örebro AIKs Halvmaraton 2010-04-14
Grymt imponerad av hur snabbt alla springer,
Blir verkligen sugen på att kunna komma igång och träna på riktigt när jag ser hur ni andra forsar fram!!

Starkt jobbat!

Mer
15 apr 2010 14:54 #1479 av Johan Ö
Svar från Johan Ö i ämnet Örebro AIKs Halvmaraton 2010-04-14
Ja, riktigt bra bilder, Mathias! Jag tycker att det är slående att man knappt kan se ett spår av det inre inferno ens kropp genomlider från, säg, 12 km och framåt. Det är roligare att ha kvar de fina solnedgångs-bilderna än de där andra minnena om man säger så.

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
17 apr 2010 11:54 #1480 av Johan I
Mathias A:
Mjo, nja. Gå in i väggen skulle jag inte kalla det. Väggen tycker jag mer är en sorts rejäl utmattning som slår till "på en gång". Det var inte vad som hände, även om krampen kom i anfall utan förvarning.

Det kanske kan låta både dumt och lite "spydigt" men det kändes som att jag bara joggade på tävlingen. Den "utmattning" jag kände av var snarare brist på vatten och ev. brist på något för magen att jobba med efter ett tag.

Hela min inställning till tävlingen på förhand var att jag skulle ta det lugnt. Jag skulle egentligen springa med kamera och ta kort, och det säger väl en hel del om intentionerna med tävlingen. Jag såg det bara som ett långpass, första på några månader för övrigt.
Sen kommer väl så klart farten och krafterna fram lite mer ändå när det är tävling, eller man springer med andra. Så farten blev ju bra ändå, men detta var ju min andra halvmara så det finns liksom inte så mycket att jämföra med.

Så orsaken till krampen var väl att jag knappt var inställd på att springa halvmara, därav inga större tankar på uppladdning, förutom att jag åt lite extra pasta.

Stefan K:
Ja, nu är det dags för dig att komma igång!

• Gäst
  • Besökare
  • Besökare
17 apr 2010 14:32 #1481 av Gäst
Svar från Gäst i ämnet Örebro AIKs Halvmaraton 2010-04-14
Johan I:

Du springer ju lätt och kontrollerat i 3:45 tempo, att då snitta ca 4:25 kan ju nästan uppfattas som prattempo. Till en början i alla fall. Men efter sisådär 15 km kan det bli lite kämpigt om energin tar slut. Men det blir ju inte ansträngt på samma sätt som när man springer 5 eller 10 km. Mjölksyra, flås och maxpuls har jag sluppit hittills.

Men för mig har det alltid varit något som förstört mina halvmaror, strulande mage/dålig sömn/känningar lite här och där/fuskat med maten eller annat. I onsdags var det egentligen första gången då allt kändes toppen, jäkla härlig känsla! Längtar nästan till nästa halvmarathon-tävling, vilken den nu kan bli då jag ju missar Göteborgsvarvet...

Mer
17 apr 2010 16:17 #1482 av Mathias A
Johan I
Som jag skrev till dig häromdagen så visar dina tider att du mattas mot slutet. Själva krampen kommer "garanterat" av att du startat för hårt och sedan har du inte krafter kvar att fortsätta i ditt förhöga tempo.

Kilometertider:
1. 4:13
2. 4:13 8:26
3. 4:17 12:43
4. 4:20 17:03
5. 4:20 21:24
6+7. 8:46 30:10 (4:23 min/km)
8. 4:18 34:29
9. 4:22 38:51
10. 4:23 43:14
11+12+13. 13:22 56:37 (4:27 min/km)
14. 4:39 1:01:16
15. 4:29 1:05:46
16. 4:33 1:10:19
17. 4:30 1:14:50
18. 4:33 1:19:23
19. 4:56 1:24:19
20. 4:52 1:29:11
21,0975. 5:17 1:34:28 (4:48 min/km)

Krampet påverkade bara de 3 sista km tiderna med max 20 sekunder per gång 3x20 =60 sekunder antagligen ännu mindre. Du tappade garanterat inga 3 minuter...

Att som du starta i 4.13 tempo sliter hårt och jag tror att det varit bra om du varit lite mindre het vid start. Sänker du kilometertiden till 4.22 per km så har du garanterat igen det varje km efter 13 där du började tröttna.

Någon riktig vägg sprang du inte in i men det syns att du var ordentligt sliten under sista halvan av loppet. Och glöm din teori om att du skulle sprungit sista km på 3.47 om du inte fått kramp...

Jag är grymt imponerad av dig som satt 2 pers under veckan!

Mer
18 apr 2010 10:46 #1483 av Daniel L
Mina kilometertider lite ungefärligt:

1 4:24
2 4:26
3 4:36
4 4:27
5 4:29
6 4:31
7 4:31
8 4:33
9 4:25
10 4:30
11 4:36
12 4:29
13 4:30
14 4:36
15 4:25
16 4:24
17 4:23
18 4:16
19 4:22
20 4:12
21,1 4:29

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
19 apr 2010 15:50 #1484 av Johan I
"Gäst":
Mjo, att jag inte har kört så mycket långpass gör väl att jag är ovan med att hantera situationen efter 15 km. Men hade jag fått ned ordentligt med vätska och ev. lite mat under loppet så hade det nog inte blivit samma effekt, även om det är rätt naturligt att kroppen blir "utmattad" efter så pass mycket arbete.

Mathias A:
Tänkte egentligen svara på mejlet men har inte blivit av än, men kan väl lika gärna svara lite här.

I mejlet antydde du på att 3:47 min/km skulle vara nästan intervall fart, men så är det ju inte. Under vintern har jag tagit stora kliv framåt och sprungit de flesta intervaller på runt eller under 3:20 min/km. Att pressa mig till 3:47 tempo när målet är så pass nära som det skulle vara sista ca 1,1 km, skulle definitivt vara möjligt, sen om jag skulle ha motivationen att göra det är en annan sak. Som sagt tänkte jag bara ta det lugnt på tävlingen så just då kanske jag inte hade pressat mig så mycket på slutet. Men jag brukar i princip i alla tävlingar spara mig lite till slutet och dra på med en fartökning samt en spurt, så jag hade definitivt ökat farten i alla fall.

Som jag skrev i mejlet så tycker jag även att denna uträkning är väldigt rimlig:
Uppskattad total förlorad tid:
Stopp: 0:40 + 0:15 + 0:16 = 1:11 (syns från data på klockan)
Förlorad tid p.g.a. fart: 4:52 - 0:15 - 4:10 = 0:27, 5:17 - 0:16 - 4:10 = 0:51
Totalt: 1:11 + 0:27 + 0:51 = 2:29

Vilket ger en sluttid på 1:34:27 - 0:02:29 = 1:31:58

Dessa antar att km 20 går på 4:10 och sista 1,1 km går på 4:10. Inte säkert att det hade hänt om bara krampen inte kommit dock, krävs ju mycket motivation till att pressa sig så också, som sagt.

Sen har vi ju inte ens talat om gruset inverkan, med eller utan kramp.

Men visst, kanske inte 3 minuter bara p.g.a. krampen denna gång men totalt sett så finns det bra mycket mer att hämta än 3 minuter. Jag tycker verkligen inte att jag gick ut för snabbt, jag sprang och små prata med Johan Ö under nästan de första 5 km. Sen drog han i väg och jag höll mig bakom en liten klunga i stället och sprang på känsla, hela loppet.

Men som du också nämner, 2 personliga rekord på 1 vecka, på de två första utomhustävlingarna för säsongen, varav ett rekord är en slagen "drömgräns". Så jag är väl rätt nöjd oavsett.

Daniel L:
Riktigt fina och jämna tider. Måste väl vara ett styrkebesked inför maraton i alla fall.

Mer
19 apr 2010 17:41 #1485 av Daniel L
Vad hade du tänkt dig för mat på din mat- och vätskekontroll då? Inte bröd och saltgurka som på Lidingö..?

Funderar på hur du gör vid kontrollerna. Tar en mugg i farten och dricker i farten? Tar en mugg i farten men saktar sen ner lite för att få i dig ett par munnar? För stannade du till/saktade in vid någon eller några av de tre vätskekontrollerna så har du ju ytterliggare minus-sekunder för "stopp" och "förlorad tid p.g.a fart". Och sen har vi inte ens försökt räkna ut grusets inverkan som du skrev. Om du körde med fotpad fick du kanske ut antal steg? Borde gå att föra in det antalet i en ekvation och....

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
20 apr 2010 10:35 #1486 av Johan I
Daniel L:
Jadu, inte säker ang. maten. Men att få i sig något över huvud taget, kanske en energibar eller dylikt. Det hjälper nog men är inget måste. Däremot är ju att få i sig vätska nästan ett måste.

Jag tar muggen i farten och dricker i farten, vilket är väldigt svårt. Så visst, jag skulle kunna stanna och dricka, det skulle nog fungera bättre och inte ta något direkt på sluttiden. Men det känns lite emot principerna att stanna i ett lopp.

De stopp jag skrev om är från klockan som sagt, och fotpoden användes. Så jag ser vilken fart jag hade och var den var 0... svårare än så är det inte.

Sidan laddades på: 0.874 sekunder