Vedevågsloppet 1/5

• lotta l
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
29 apr 2010 06:34 #1451 av lotta l
Vedevågsloppet 1/5 skapades av lotta l
Lycka till alla som ska springa i Vedevåg på lördag.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
01 maj 2010 17:13 #1452 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Vedevågsloppet 1/5
Jahaja, det där gick ju bra, överraskande bra.

P.g.a. att det har känts så dåligt på träningar m.m. så har jag i alla de senaste loppen bara kört på känsla och valt att se vad det leder till. Även denna gång blev det så.

Kanske att man kan argumentera för att det var en lite väl snabb start, då jag i princip var i rygg på Sören under de första 2 km. Men jag tyckte att det gick i en rätt överkomlig fart. Sen märkte jag dock att gruppen med Sören i spets drog ifrån och jag blev, som vanligt, kvar i ett vakuum med ingen att ta rygg på. Men jag gav inte upp för det utan försökte bara hålla uppe en okej fart och kilometrarna började närma sig 4 min men låg ofta under. Ibland kom några "svackor" dock där kilometrarna gick lite över 4 min och 9:e km gick på något konstigt sätt på 4:17, men klockan antyder lite på att den ev. var lite för lång. Och 7:e km på 4:09...

Första 5 km gick på 19:17, bara 3 sek från nuvarande rekord på 5 km... Visserligen är det rekordet från Grabbhalvan förra året så det är ju ca 1 år gammalt men det är ju en bra indikation inför årets viktigaste tävling.
Sista 5,2 km gick på ca 20:55, vilket ger ca 20:05 på 5 km.

Tidsskillnaden beror nog på att efter 5 km så var det i princip kraftig motvind hela vägen in till mål. Det kan säkert ha tagit runt 30 sek av totaltiden, om allt annat varit detsamma, men det är svårt att uppskatta. Lotta brukar ju dock säga att motvind är som att springa i uppförsbacke, även om det säkert kan diskuteras.

Totalt sett så blev tiden 40:13 på 10,2 km, vilket ger ca 39:30 på 10 km. Så jag är helt klart nöjd, speciellt då med tanke på motvinden och att det inte kändes så jätte jobbigt.

Nu har jag lyckats gå från 49:41 2008 till 44:55 2009 (-4:46) till 40:13 2010 (-4:42). Så beräknad tid för nästa år blir väl 35:35 (-4:38)? =)

Menmen, bra jobbat alla som var med och tack till dem som hejade på!

Mer
01 maj 2010 17:40 #1453 av Jonas Ö
Svar från Jonas Ö i ämnet Vedevågsloppet 1/5
Idag var jag mer trött i kroppen än under Startmilen. Efter 6 km blev det motvind och eftersom jag låg i ett vakum utan löpare framför eller bakom , blev det jobbigt. Idag hade jag ingen möjlighet att ta in försprånget som Johan Östman hade, han var klart bättre än mig idag. Jag hade drygt en minut sämre tid än förra året, så det är jag lite besviken över.
Ser fram emot DM-terrängen på onsdag. Kortare lopp passar nog bättre, p g a min brist på längre distanspass.

Sidan laddades på: 0.271 sekunder