Spartacusstafetten 2012-05-13

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
09 maj 2012 16:32 #839 av Johan I
Spartacusstafetten 2012-05-13 skapades av Johan I
Spartacusstafetten återupplivas och ingår i år i Långloppscupen. Det är som namnet säger, en stafett, där man springer 3 st i ett lag på sträckorna 3, 6 och 9 km. Det är i Karlslundsspåret man skall springa så det är ju på hemmaplan för många. Det handlar tydligen om att springa varv om 3 km.

Inbjudan:
www.nerikefriidrott.se/spartacusstafetten2012_inbjudan.pdf

Datumet är ju lite tveksamt valt då Göteborgsvarvet är dagen innan, men man kan säkert springa båda. Se stafetten som en träning. Själv skall jag väl vara med i alla fall.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
10 maj 2012 19:56 #840 av Stefan L
Svar från Stefan L i ämnet Spartacusstafetten 2012-05-13
Det slog mig en sak, ska den som springer 9 km starta springa 3 km lämna över till den som ska springa 6 km och som i sin tur springer 3 km och lämnar över till den som ska springa 3 km osv. Eller ska 9 km springaren köra alla sin 3 varv direkt?

• lotta l
  • Besökare
  • Besökare
11 maj 2012 06:25 #841 av lotta l
Svar från lotta l i ämnet Spartacusstafetten 2012-05-13
Det var ett underbart förvirrande förslag

Man springer hela sin sträcka på en gång. 6 km startar och växlar till 3 km som växlar till 9 km som spurtar in i mål.

Mer
11 maj 2012 07:57 #842 av Daniel A
Svar från Daniel A i ämnet Spartacusstafetten 2012-05-13
Avslöjas några lagkonstellationer innan söndagen, eller blir det en glad överraskning vid startlinjen?

• lotta l
  • Besökare
  • Besökare
11 maj 2012 10:37 #843 av lotta l
Svar från lotta l i ämnet Spartacusstafetten 2012-05-13
Lagledningen vill hålla det så hemligt som möjligt så det inte läcker ut i media.....

Kolla mailen senare idag eller imorgon.

Stängd träning på okänd plats för alla löpare rekommenderas fram till startskottet avlossas

Mer
12 maj 2012 11:06 #844 av Charlotte N
Svar från Charlotte N i ämnet Spartacusstafetten 2012-05-13
Spårstatus 3:an i Karlslund lördag förmiddag: Förvånadsvärt torrt efter veckans myckna regnande. Det blir till att damma av mina lätta träningsskor inför morgondagen. Idag blev det travlöpning (min tränare på 90-talet, Ingemar Öbergs definition på lätt, spänstig löpning, men ändå med visst driv i steget) i några kilometer. Imorgon byter jag till galopp!!!

Mer
13 maj 2012 14:38 #845 av Helene N
Svar från Helene N i ämnet Spartacusstafetten 2012-05-13
Så var Spartacusstafetten avklarad för i år. Stafetter är alltid lika kul - hoppas att den här tävlingen växer med åren och kanske hamnar på en lämpligare dag. Göteborgsvarvet som var dagen innan stal nog mångs löpare.
Vi hade 4 lag med och jag var imponerad över mångas prestationer! Själv fick jag ta mig an den första sträckan på 6 km (två 3 km varv och därmed en hel del backar) i vårt damlag. Jag kände mig lätt och studsig i kroppen den första km, men sedan kom veckans förkylning ikapp min andning och det blev ganska kämpigt. Jag försökte hålla ihop löpningen så gott jag kunde även fast jag kände att jag inte riktigt orkade driva på som jag ville i steget. När jag kom imål blev jag glatt överraskad när jag såg min tid - 4.07-tempo, det trodde jag inte att jag skulle kunna klara.
Vi var då 43 sek före Örebro AIK´s damlag - något som Charlotte utökade med 2 sek och med Lotta Lennartsson på slutsträckan över 9 km kändes det mycket ttryggt!

Mer
13 maj 2012 16:08 #846 av Stefan L
Svar från Stefan L i ämnet Spartacusstafetten 2012-05-13
Som vanligt dominerar vi damklassen. Grattis till första platsen!
Tycker som Helene att det var flera bra prestationer idag. Själv hade jag hoppas på ett 4-min tempo men jag var inte riktigt på banan idag mentalt. Kapaciteten finns där alla gånger!
12.10 får ändå anses godkänt med tanke på uppladdningen.

Nästa mål 19.?? på Grabbhalvan sen hoppas jag kunna sänka pb ytterligare på DM 10000.

Kör hårt nu alla Startare, fler tävlingar väntar.
/stefan

Mer
13 maj 2012 17:38 #847 av Charlotte N
Svar från Charlotte N i ämnet Spartacusstafetten 2012-05-13
Jag är nöjd med min prestation idag. Eller kanske mer, jag är nöjd att jag överhuvudtaget kan vara med och springa. Tempot var väl inte det högsta, men benen kändes bitvis riktigt starka och med tävlingsskorna på var det en härlig känsla. Det blir ännu snabbare längre fram! Tack för att jag fick vara med och springa i damlaget!

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
14 maj 2012 16:04 #848 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Spartacusstafetten 2012-05-13
Stefan L:
Hade varit skoj om stafetten var så, alltså ett upplägg liknande intervaller där man sprang t.ex. 3x3 km och fick vila medan de andra sprang.

Stafetter är alltid lite extra roliga då de kryddar det vanliga tävlingskonceptet lite. Trist att det inte blev fler lag dock men det är väl inte så konstigt med tanke på att det var dagen efter Göteborgsvarvet och att kanske inte alla klubbar får ihop lag lika lätt som de större.

Själv är jag väl hyfsat nöjd med min insats. Försökte mest hitta ett flyt som höll hela vägen, och det lyckades väl. Var lite orolig att jag skulle ta slut helt så vågade aldrig ta i ordentligt. Men farten var ganska god ändå. Jag sa ju innan att om jag lyckas med 4 min/km i snitt så är jag väl nöjd, nu blev det 3:54 min/km, så det är ju ännu bättre. Det enda jag inte är nöjd med är väl kanske just att jag inte vågade ta i ordentligt för att se vad jag egentligen hade kunnat klara av.

Varv 1: 11:40 (3 km, 3:53 min/km)
Varv 2: 11:54 23:34 (3 km, 3:58 min/km)
Varv 3: 11:34 35:08 (3 km, 3:52 min/km)

Fick 35:10 officiellt, missade nog någon sekund i starten med klockan.

Dagens insats tycker jag dock att Johan L gjorde, grymt stark löpning som gav hans lag totalledningen och han pressade sig verkligen, dagen efter en mycket tung halvmara i terräng.

Här finns filmer från loppet:
www.youtube.com/playlist?list=PL154950E9BE05DBBB

Mer
14 maj 2012 17:15 #849 av Daniel A

Hade varit skoj om stafetten var så, alltså ett upplägg liknande intervaller där man sprang t.ex. 3x3 km och fick vila medan de andra sprang.

Då kan jag rekommendera stafetten under Jogga Jorden Runt i höst, där ett fyrmannalag samlar varv på 1,25 kilometersbanan under 60 minuter. Man startar med två löpare, sen har man hela tiden två ute på banan under loppet. Ruskigt jobbigt.

www.laget.se/joggajordenrunt/2386-template-p2-8050.html

• Johan I
  • Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
15 maj 2012 11:09 #850 av Johan I
Svar från Johan I i ämnet Spartacusstafetten 2012-05-13
Jo, ÖAIKs Davides insats var ju bra den också. Dock så räknades ju hans tid från det han verkligen började springa, en liten bit ifrån växlingzonen faktiskt (diskning?). Det var Ola på första sträckan som förlorade tid. Det är därför det står att han var 5:a.

Trist med skada, går säkert över snart dock.

Om det är några andra som är på att springa (och ev. vinna) Jogga Jorden Runt stafetten så är jag på. Fast i och för sig står det Företags-stafetten, så kanske måste vara ett företag?

Mer
15 maj 2012 12:03 #851 av Daniel A

Om det är några andra som är på att springa (och ev. vinna) Jogga Jorden Runt stafetten så är jag på. Fast i och för sig står det Företags-stafetten, så kanske måste vara ett företag?

Inget krav på företag, kompisgäng fungerar, sprang förra året och kom 2:a. Man behöver inte heller vara med på resten av Jogga Jorden Runt, utan man kan anmäla sig till enbart stafetten. Fast jag vet inte hur de ställer sig till rena föreningar, utan man kanske måste anmäla under ett förtäckt namn...?

Ser på bilderna att Stefan L utgjorde en fjärdel i ett av alla Atlas Copcos 5 lag.
www.laget.se/joggajordenrunt/2386-bilder...52-item2-124655.html

Sidan laddades på: 0.651 sekunder